Linkura: 2 blev 1 = framgång

Ibland är det så enkelt, men samtidigt svårt, att det som två bolag inte kan åstadkomma var för sig, kan de nå tillsammans. Som när det unika mätverktyget från Minovi kopplades samman med coachpaketet från Linkura. I det läget matchades Jeanette Nordgren in som VD i Minovi under en Venture Arena.

Minovi hade en unik mätare av fysisk aktivitet (ett mobilt EKG om man så vill) och Linkura hade ett antal tjänster för rådgivning kring kost och motion.

Minovi spåddes en lysande framtid när aktivitetsmätaren lanserades. Att kunna mäta all fysisk aktivitet, inte bara en löprunda eller ett gympapass utan också den vardagliga motion som vi får när vi går runt på jobbet, städar, skottar snö eller arbetar i trädgården sågs ett kraftfullt verktyg att påverka människor att till exempel gå hem istället för att ta bussen.

”Vi hamnade i ett konkret ”kavla upp ärmarna-läge” och att vi sitter här nu och tror på en bra framtid visar att svett och tårar faktiskt ger resultat”
Jeanette Nordgren

Men samtidigt som Minovi satsade friskt på konsumentmarknaden började appar till smartphones och andra träningsverktygdyka upp som i princip gjorde samma jobb, om än mycket enklare. Minovis mätare blev inte tillräckligt attraktiv i konsumenternas ögon. Därför bytte bolaget fokus och vände sig till företag som behövde ett friskvårdsverktyg.

I det läget matchades Jeanette Nordgren in som VD i Minovi under en Venture Arena, samtidigt som en analys av mätarens framtid gjordes.

– Vi såg Minovi och Linkura behövde varandra för att överleva. Var för sig kunde vi inte få tag i kapital för att kunna utvecklavårt erbjudande. Så vi tog det som var gemensamt i våra koncept, formade om det till ett livsstilsprogram som inte bara upptäcker ohälsa utan också åtgärdar det med hjälp av tränings- och kostråd, säger Jeanette.

 

Genom åren har Minovi och Linkura på flera olika sätt fått hjälp av det lokala innovationssystemet. Eftersom båda bolagen har sina rötter i Linköpings universitet har InnovationskontorEtt följt och stöttat bolagen, bland annat genom matchningen av ny kompetens under Venture Arena.

– Det går inte alltid en spikrak väg från idé till framgångsrik kommersialisering. Det som är intressant med det här caset är den insats i tid och pengar som krävdes för att komma rätt, säger Jonas Nilsson på InnovationskontorEtt.

Hoppa till verktygsfältet