Matchningen på Venture Arena ökade tempot för Perkit

Kontakten från Venture Arena har gjort att Perkit gått från projekt till bolag på kort tid.

Perkit utvecklar en plattform som är ett motivationshöjande verktyg för företag som vill satsa på sin personal och minska sjukskrivningar. Jimmy Hankvist, vd på Perkit, blev rekommenderad att söka sig till Venture Arena under våren 2015 av Norrköping Science Park, för att få chansen att finna nyckelpersoner till bolagsbyggandet. Redan när presentationen om Perkit lades upp på Venture Arenas webbplats fick de en bra kontakt med Håkan Rosén, som arbetar med förvärv och försäljningar av bolag på Saab, som var intresserad av bolaget.

Håkan, som tidigare ansvarat för Saabs riskkapitalbolag, ville hjälpa till med finansieringsfrågor och såg potentialen i Perkits affärsidé. ”Perkits affärsidé realiseras i mjukvara, är väldigt skalbar och kombinerar tre starka trender; ökat fokus på hälsa, ökad användning av fitness-appar samt tillväxt i e-Commerce. Utmaningen är att snabbt skapa en stor användarbas och en stor marknadsplats för tredjepartsprodukter”, säger Håkan.

Efter Venture Arena började de träffas regelbundet för att se om de var en bra match, med samma ambitioner och tankar. ”Håkans arbete och erfarenhet av att bygga bolag har varit ovärderligt för oss och har hjälpt oss att gå från ett projekt till ett bolag mycket snabbare än vad vi någonsin hade vågat drömma om” säger Jimmy. Kontakten med Håkan har gjort att Perkit nu har satt igång processen med att träffa investerare för en tidig investering och många delar för ett bolag börjar falla på plats. Håkan har under hösten gått in som delägare i bolaget. ”Jag ser det som en bekräftelse på att vi är på rätt väg och har en affärsmodell som fungerar. Vi har ett mycket bra samarbete, det är viktigt att välja en bra nyckelperson och jag känner att vi har börjat bygga ett start-team nu”, fortsätter Jimmy.

Perkit ser ljust på framtiden och de har redan bundit partners till plattformen som är redo att gå in med erbjudanden när plattformen ska lanseras i början av nästa år för betalande användare. ”Vi arbetar just nu med Beta-tester med 250 användare, och feedbacken från dem kommer göra att vi har en bra plattform när vi lanserar skarpt. Det är oerhört värdefullt för oss att ha med användaren i utvecklingsarbetet” säger Jimmy.